Sök resa
Mars 19 - Nya destinationer

Mars 2019 – NYA DESTINATIONER

Jag var själv iväg på min första ungdomsresa i Lloret de mar 2006 tillsammans med 6 vänner. Den gången åkte vi buss till Costa-Brava kusten som tog ca 36 timmar. Om jag kommer ihåg rätt var det runt 2.899 kr som vi betalade för buss och hotell.

Priserna har alltså inte ändrat sig så mycket de senaste 13 åren :O eftersom vi fortfarande har resor från 2.499 kr med flyg och hotell! Här kan du se alla priser.

LIORET DE MAR I SPANIEN

Lloret de mar var en mycket populär destination under början av 2000-talet men nu har den hamnat i bakgrunden. Nattklubbar och hotell har blivit slitna och priserna för mat och dryck blev för ett par år sedan uppsatta till en väldigt hög nivå. Samtidigt som efterfrågan på bussresor sjönk försvann ungdomsresebolagen och idag är där inte några Skandinaviska ungdomsbolag som skickar gäster till Lloret.

 Llorte de mar är bara ett av alla exempel av flera destinationer som fick lägga ner av olika orsaker. I detta blogginlägget vill jag  ge er läsare en insider-bild av vad det är för faktorer vi som ungdomsresebolag tittar efter när vi letar efter en ny destination.

Guiderne er altid klar på lir ;-)

PARTY i Magaluf

Nedanstående är inte prioriterade i ordning men det är punkter som blir analyserade innan det tas ett beslut kring ifall det ska öppnas en ny destination.

-       Efterfrågan från våran målgrupp

-       Priser på flyg och hotell

-       Nattlivet

-       Geografisk placering

-       Lagstiftning

EFTERFRÅGAN

Får vi många efterfrågningar kring en vis destination så tar vi reda på genom marknadsundersökningar om det finns ett riktigt intresse för det.

T.ex fick vi otroligt många efterfrågningar om Magaluf för ett par år sedan, och som ni ser nu, har det blivit ett väldigt populärt resmål hos Uptours.

PRISER PÅ FLYG OCH HOTELL

För att vi ska kunna erbjudan er bra priser som är anpassade till unga människor så är det väsentligt att vi kan få flyg och hotell för överkomliga priser. För oss som resebolag är det bästa scenariot ifall vi kan köpa upp hela flyg från slutet av juni till början av augusti. När vi köper 180 platser till varje avgång så kan vi ha lägre priser än om vi köpa nya enkelsäte på olika avgångar från olika flygbolag varje gång ni bokar. Så här kan ni istället komma iväg för grymma priser.

Hotellpriser och tillhörande standard är också en avgörande faktor när vi väljer destination. Tidigare var Ibiza en ungdomsdestination men eftersom det är dyrt att flyga dit och priserna på hotellen har ökat mycket kan vi inte erbjuda bra och låga priser därnere, vilket påverkar efterfrågan. 

NATTLIVET

Detta är kanske den mest avgörande faktorn. Om det inte finns ett bra nattliv där vi kan hålla våra grymma fester & events så är inte destinationen attraktiv för oss. Hos Uptours är vi unika eftersom vi har vilda festprogram. Därför är det viktigt att vi kan samarbeta med dem bästa nattklubbarna och barerna samtidigt som det inte kostar en förmögenhet att köpa en drink eller öl i stan. Flera klubbar på Ibiza tar t.ex 10 euro för en 0,4 liters flaska vatten :O 

Läs om Sunny Beach nattliv här.

 GEOGRAFISK PLACERING

Ju längre bort destinationerna är, desto dyrare och längre är transporten. Vi har tidigare övervägt ungdomsresor till Thailand men det är för långt bort och för dyrt. En ytterligare anledning är att efterfrågan på 1 veckors resor är störst och då ger det inte någon mening att lägga ner 16 timmar på att flyga :)

LAGSTIFTNING

Denna hänger ihop med nattlivet, och här är det viktigt att det finns möjlighet för oss och våra gäster att kunna festa bra utan att det berörda landets lagstiftningen hindrar oss från det. Vi skulle t.ex aldrig kunna drömma om att välja en destination där alla nattklubbar stänger kl 00.00 eller att man inte får dricka mojito på stranden om dagen exempelvis.

AVSLUTANDE SAMMANFATTNING

Ovanstående är ett litet urplock av de faktorer som vi tittar på. Det ligger självklart mycket arbete bakom att öppna en ny destination. Vi ska ha ett bra nattliv, samarbete med duktiga lokalagenter, förhandla kring kontrakt och mycket mer! 

Personligen tycker jag det mycket spännande – och i Uptours, där vi redan är smått igång med planeringen av våra resmål 2020. Det finns en stor chans att det dyker upp en överraskning men mer kan jag inte säga nu ;)

Har du några önskningar kring en ny destination – eller andra frågor så är du välkommen att skicka ett mejl till mig på rp@uptours.com.

Jag har arbetat som partyguide, supervisor och destinationschef i Lloret de mar, Alanya, Golden Sands och Sunny Beach, och jag älskar att dela med mig av mina erfarenheter.

/Rasmus, Produktchef Uptours